je suis rien

1 jun

(Westland, 1 juni 2024, nummer 445). Hoe zwaarwegend is eigenbelang? In vergelijking met algemeen belang? Die vraag kun je stellen als een belangrijke doorgaande straat in Westland bijna een jaar lang wordt afgesloten. Logisch als er sprake is van vervanging van bijvoorbeeld rioleringen, elektriciteitskabels of een versleten wegdek. Dan is er wel gemor maar eigenlijk geen discussie. Maar de vraag is of je een weg ook zo lang dicht moet dichtgooien omdat er particuliere huizen worden gebouwd.

Nog een paar
Natuurlijk, die zijn zeker met het huidige, gigantische woontekort wel nodig maar hoe ver mag je gaan als het – tijdelijk maar wel lang – ten koste van de omgeving gaat. Het voorbeeld betreft de Dijkweg in Naaldwijk, waar het complex De Harmonie moet komen.
Ruim een kwart van de stekjes kost zo’n tweeëneenhalve ton – 49 vierkante meter –, maar is al verkocht, trouwens ook de duurste van meer dan 1,3 miljoen. Met zo’n 240 m2. Een paar zijn nog te koop.

Een jaar potdicht
Daarvoor gaat binnenkort de Dijkweg tussen de Verdilaan en de Kleine Woerdlaan, eerst van 24 juni tot 19 juli, dicht. Eerst voor het boren van funderingspalen begrijpen we. Wat heerlijk om te horen dat een verantwoordelijke wethouder dit ook beschouwt ‘als een praktijkproef’. Daarna gaat de weg van eind augustus tot de oplevering medio september 2025 potdicht.
Dat gebeurt allemaal om de bouwer de (veiligheids)ruimte te geven om ter plekke dat appartementencomplex met zo’n 20 woningen te bouwen. In vakjargon heet dat ‘Bouwveiligheid en hijsbewegingen’. Het bouwbedrijf vindt gewoon dat dat moet, maar de vraag is of de samenleving dat dan ook moet moeten.

Lastiger bereikbaar
Het gevolg van de afsluiting is dat het centrum van de grootste Westlandse kern aan één zijde vrijwel onbereikbaar wordt of in ieder geval veel lastiger te bereiken. De gekozen – je durft het woord tijdelijk niet te gebruiken – oplossing is nu dat het verkeer op de Verdilaan iets verderop naar het parkeerterrein op de Kleine Woerdlaan moet rijden. Dan via die straat weer op de Dijkweg komt. En verder naar Molenstraat en Rembrandtstraat kan rijden.
Dat is een redelijk ingewikkelde route die, nu vaak ontbrekende, controle en handhaving keihard nodig maakt. Die behoorlijk gevaarlijk wordt tenzij je het Verdilaan-verkeer vanaf de Stokdijkkade een verplichte omweg via de nabije rotonde laat maken. Een doorgetrokken streep of een linksaf verbod helpt niet, zeker niet in Westland

Wel over nagedacht?
Die nieuwe route is ingrijpend voor het winkelbestand in het centrum. Voor bezoekers van buiten maar ook voor Naaldwijkse Westlanders die daar vaak op de automatische piloot rijden.
Grote vraag is of er wel goed over is nagedacht, of er geen andere oplossingen zijn. Die mogelijk wat meer kosten, wel natuurlijk op kosten van de particuliere bouwer. Is er überhaupt gedacht over afsluitingen alleen in bepaalde periodes, in de avonduren?

Het zal wel wennen
De gemeente denkt dat het allemaal niet mee maar ook niet echt tegen zal vallen. Het argument is dat het verkeer er wel aan zal wennen. Dat gebeurde immers bij de ’s Gravenzandse Rijnvaartweg die heel, heel lang dicht is geweest. Dat ging toen ook, aldus de nieuwe verkeerswethouder Peter Valstar (VVD) die sprak uit eigen ervaring. ‘Ik heb wat moeten omrijden met de kinderen….’
Maar ja, dat was voor noodzakelijke aanpassingen, in het algemeen belang.  Nu om twintig appartementen. Het is te ordi om te zeggen, voor enkele goed geboerde Westlanders, misschien wel liberalen. En mogelijk een verdwaalde Hagenaar..

De rubriek ‘je suis rien’ is een boeketje columnpjes, vaak maar van één alinea. Een clin d’oeil naar mezelf en de samenleving. Een knipoogje, soms met serieuze ondertoon.

 

4 gedachten over “je suis rien

  1. Bij particuliere nieuwbouw kan de overheid best faciliteren maar het is de vraag of dat een zo lange wegafsluiting mag inhouden. Ik kan mij best voorstellen dat bijvoorbeeld de BIZ intervenieert en probeert compensatie te krijgen voor de gedupeerde winkels.

  2. Pijnlijk dat we allemaal dit van dat bouwbedrijf pikken. Zeker ook omdat de veiligheid als argument er bij gesleept wordt.

  3. Je moet er niet aan denken dat de gemeente ooit de Verdilaan inclusief een nieuwe Naald, een parkeergarage en woningen gaat volbouwen. Gaat dan de hele boel enkele jaren dicht?

Laat een reactie achter bij Wim de Bree Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>