Zuyt Brugge, levensgevaarlijke verkeersblunder

29 mei

(Westland, 29 mei 2024). Je zal er maar (gaan) wonen, of je woont er nu al in de buurt. Dan weet je inmiddels dat de toekomst er qua verkeer niet erg gelukkig uit gaat zien, levensgevaarlijk zelf. En wat nog erger is, je weet ook dat de politici die er nu over beslissen dat ook weten, maar desalniettemin gewoon doorgaan. En zich verschuilen achter rapporten, deels gebaseerd op oude gegevens, of kritiek uit een second opinion simpelweg negeren.
Cynisch grappig is dat de gemeente dan de weg voor langzaam verkeer veiliger en meer doorgaand gaat maken met een verbredende reconstructie van … 50 cm. Alsof Youp niet met theaterpensioen is gegaan..

Perfect bouwplan
Waar gaat het om? Om het Naaldwijkse nieuwbouwcomplex Zuyt Brugge met 22 huurappartementen en vijf koopwoningen. Die komen op het terrein van een voormalige kistenfabriek aan de Naaldwijkse Vaart. Daar zijn al acht sociale en 12 zorgwoningen gerealiseerd.
Qua bouwplan niks mis mee, in tijden van wooncrisis perfect om een nieuwe plek voor woningzoekenden te realiseren. Ogenschijnlijk.
Wat het probleem, niet zomaar een kleintje, gaat worden is hoe je er moet komen en weer weggaat. Verdichting met woonhuizen is één, maar vaak zijn die plekken niet op nieuwe bewoners berekend. Zeker niet op zoveel nieuw verkeer.

Kruip-sluip
Zuyt Brugge ligt tussen de Secretaris Verhoeffweg en het Zuideinde. Aan die laatste straat ligt een nieuwe zijweg die nu door de er al wonenden wordt gebruikt. Daar zit nogal veel zorgvervoer tussen.
Die route is een kruip-sluip. Bij het weggaan kan je niet naar rechts omdat er daar een bruggetje is dat alleen fiets- en wandelverkeer toelaat. Naar links is er gelijk een straat naar het Graanveld – druk, met groot parkeerterrein – en een onoverzichtelijke kruising met de smalle ‘s-Gravenzandseweg.
Waarop ook (eenrichtings)verkeer vanuit de Prins Hendrikstraat komt. En van de (niet altijd, maar soms doodlopende) Willem van Hooffstraat, uit de parkeergarage van De Tuinen. Het Zuyt Brugge-verkeer kan daardoor alleen via de (dubbelzijdig geparkeerde) ‘s-Gravenzandseweg bij de Secretaris Verhoeffweg komen.

50 centimeter!
Wie daar wel eens rijdt weet nu al dat extra verkeer daar de al bestaande verkeerschaos compleet maakt. En dan is het echt lachen als een normaal redelijk welsprekende wethouder nu met een mond vol tanden, wordt geholpen door een licht haspelende ambtenaar. Die bezorgde vragen over gevaarlijke situaties voor het langzaam verkeer beantwoordt met een Eureka-reconstructie. Van 50 centimeter breed.

Al sinds de eerste plannen is er ook gedacht aan een uitweg aan de kant van de Secretaris Verhoeffweg. Ook twee ingezette onderzoeksbureaus noemen die wel maar komen niet verder met een oplossing.
Een probleem is dat daar een benzinestation is gevestigd en dat de gemeente daarmee al vele jaren in overleg is. Dat ligt stil en beide partijen accepteren klaarblijkelijk een status quo.

Kul argument
Bijzonder want er is natuurlijk wel een oplossing maar die gaat over geld, ook voor de daar vrijwel zeker vervuilde grond en tevens over de alternatieve locatie die het benzinestation wordt geboden.
Maar de gemeente praat daar niet meer over, komt nu met het argument dat een nieuwe zijstraat bij de Secretaris Verhoeffweg niet echt veilig is. Een kul argument omdat die dichtbij – naast ’s-Gravenzandseweg – al heel vaak wordt ‘onderbroken’ door bijvoorbeeld Anjerlaan, Patijnenburg-rotonde en Linde-keerlussen. Bovendien, er is sowieso heel veel in- en uitgaand verkeer bij het benzinestation zelf!

Klaarblijkelijk heeft niemand, hoewel daarvoor wel de ruimte aanwezig is, gedacht aan een tussenoplossing met een weg voor bestemmingsverkeer, exclusief voor bewoners. Bovendien, er is tijd genoeg voordat de appartementen klaar zijn, minstens anderhalf jaar. In die tijd moet je toch een oplossing met dat benzinestation kunnen vinden? Trouwens, is zo’n plek naast huizen nog wel van deze tijd?

Voorbedachten rade?
Als de gemeenteraad vanavond dus het huizenplan goedkeurt geeft hij ook gelijk toestemming aan die ene krappe ontsluitingsweg naar het Zuideinde. Wat qua verkeer dan een supergevaarlijk plekje gaat worden. Niet alleen voor daar vaak fietsende schoolkinderen of rollatorende ouderen. Ondanks zo’n lachwekkende aanpassing van een halve meter…
Dat beslissen is meer dan een blunder want die ontstaat vaak alleen maar door een stommiteit, door onnadenkend handelen. Maar als je van tevoren al weet dat het echt fout gaat noemt een strafrecht-advocaat dat wel anders. Iets met voorbedachten rade?

Rien van den Anker

 

8 gedachten over “Zuyt Brugge, levensgevaarlijke verkeersblunder

  1. De s-Gravenzandseweg wordt gewoon misbruikt als volwaardige ontsluitingsweg. Dat is een dorpsstraatje en die moet nu nog meer verkeer gaan opnemen. De bewoners daar zullen het leuk vinden!

  2. Er moet toch buiten het centrum, Galgeweg of Middelbroekweg, wel een veilige plek voor een benzinestation te vinden zijn. Terecht wordt er gezegd dat de Secretaris Verhoeffweg al lang geen echt doorgaande weg meer is. Er zijn overal zijstraten.

  3. Onbegrijpelijk dat een gemeente zo’n mooi project met appartementen wil helpen realiseren maar dan niet in staat is om het verkeerstechnisch veiliger te maken. Hopelijk dat de nieuwe wethouder Valstar het eens goed oplost.

  4. Wij wonen bij het bruggetje en daar komt iedere dag een oude man over duwend achter de rolstoel van zijn vrouw, bijna met een horizontale rug. Vanaf de Anjerlaan richting het centrum, dat is dus rechts een klein stukje. Verderop kan hij niet verder, daar staat een prachtige boom in de weg. Daar heb ik met eigen ogen gezien dat hij schuin over de weg naar de overkant moet. Levensgevaarlijk! Zuyt Brugge heeft daar ook een uitgang. Onbegrijpelijk dat er geen oplossing is met het pompstation is. Ook het verkeer is nu al niet te doen met fietsen, auto’s en wandelaars.

  5. Mooi stuk. Toen er nog alleen sprake was van Droom je thuis was er een onderzoek in 2021 (??) dat er 1100 verkeersbewegingen per dag zouden zijn. Nu komt Zuyt Brugge erbij.

  6. Tja….in 2018-2019-2020 en 2021 hebben bewoners de te verwachten problematiek rondom het verkeer al aangegeven. Uiteraard moest daar de aandacht van verdwijnen en werd er in de wereld geslingerd dat de komst van de jong volwassenen niet wenselijk was. Totale onzin natuurlijk, maar het plan was geslaagd…De focus was van de infrastructuur af! De stichting en appartementen zijn bewoond en de gevolgen zijn direct merkbaar in het verkeer. Er is een nieuw verkeersonderzoek gedaan en ja hoor, het Zuideinde is onveilig! Maar het gebouw staat er nu wel…Ben benieuwd naar de toekomst….

  7. De gemeente Westland heeft beloofd dat er in 2024 een verkeerscirculatieplan zou komen.Nu lijkt ‘t erop dat de omwonenden, zonder een gedegen plan, de kop van Jut zouden kunnen worden, door via inspraak , in de toekomst verantwoordelijk te worden gesteld, voor een chaotische onveilige verkeerssituatie 🥵
    Ook vreemd is dat er op de ingediende zienswijzen jl. januari 2024 mbt de o.a. onvolledige rapporten t.a.v. de onveilige verkeerssituaties er nog geen reactie cq. verklaring is gekomen van de gemeente Westland bij de indieners!

  8. Ja, het verkeer is echt een probleem. Maar dat Heerschap van de Jumbo krijgt wel alles voor elkaar. Zelfs een rotonde betaald met gemeenschapsgeld.!! Dus er moet gewoon ook een goede ontsluiting komen voor deze 27 woningen. Punt uit

Laat een reactie achter bij Aron Scheffers Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>