In Westland ben je je leven fietsend niet zeker

26 jun

(Westland, 26 juni 2024). Je kunt in Westland, en trouwens ook in Maassluis, het beste of de auto nemen, of de benenwagen, eventueel gewoon thuis blijven. Slechts in hoogst noodzakelijke gevallen, gehelmd, de tweewieler pakken, niet té elektrisch, niet de speed pedelec, vooral niet de fatbike.

Wie zijn kleine nazaten echt liefheeft zou eerst maar eens goed moeten nadenken of de kinderkarfiets toch niet naar Marktplaats moet. En, zich almaar niet bejaard voelende, ouderen kunnen de qua leeftijd verplichte dagelijkse bewegingsoefeningen het beste thuis gaan doen. Op een hometrainer. Of de trap van het appartementencomplex drie keer ‘nemen’. Dagelijks.

Dat ‘nieuwe leven’ gloort nu als je de jongste tweejaarlijkse verkiezingsuitslag Fietsgemeente 2024 van de Fietsersbond leest. Er deden 342 gemeente mee en zo’n 46.000 fietsers (!)vulden het formulier in.
Schrik niet, Westland belandde op plaats 332, Maassluis zelfs nog twee plaatsen lager. Ja, dan wordt fietsen toch een risicovol avontuur. Dadelijk is alleen banden oppompen nog leuk..
Dus wie zijn leven niet echt wil wagen en toch wil gaan pedaleren kan het beste de fiets achterop de auto plaatsen en ‘zondig’ fossiel naar Midden-Delfland tuffen. Dat is in deze regio een soort wielerparadijs, staat op plek 11.

Noord-Beveland eerste
Natuurlijk, we kunnen – onvergelijkbaar, maar toch – dan wel Westland vol trots een fairtrade-gemeente noemen waarbij we proberen via betere handelsvoorwaarden en een eerlijker leef- en werksituatie voor miljoenen plantageboeren te regelen. En we kunnen ook fier zijn dat we ons actief inzetten voor de gelijke acceptatie van lhbtqa+-personen maar voorlopig zit het er niet in dat we de eretitel fietsvriendelijke gemeente binnen halen. Op een schaal van vijf zit Westland op een score van drie, wat 0.35 minder is dan in 2022.

De hoogste eer ging dit keer naar Noord-Beveland, maar cynische randstedelingen in glimmende wielrenpakjes zullen dan wel zeuren dat je op die plek nog niet dood gevonden wil worden. Zelfs niet met een fiets.
Westland is vooral ‘fietsgevaarlijk’ in de categorie ’50 km/uur’ waarbij er werd gekeken of er aparte fietspaden waren naast wegen met langsrazende auto’s. De formulierinvullers kwamen niet hoger dan een score van 1,5.
Ook de veiligheid van kwetsbare fietsers kreeg minder dan drie punten op die 5-lijst. De deelnemers zijn wel tevreden over het fietsroutenetwerk dat redelijk gemakkelijk is. Da’s een soort geluk bij een ongeluk, want daardoor ben je wel sneller op de (veilige) plaats van bestemming.

Opdraaien (letsel)kosten
Maar na het lezen van zo’n uitslag mag je toch hopen dat er wel wat gaat gebeuren. Komt er toch een minimum leeftijd van 16 jaar om op die ‘dikke banden’ te mogen kruipen? En weten ouders wel dat de verzekering vervalt bij het illegaal opgevoerde type fatbike van hun kind. En dat zij na een ongeluk opdraaien voor alle (letsel)kosten.

In dat licht is het ook opmerkelijk dat in het nabijgelegen Rijswijk een actieve campagne is gestart om automobilisten erop te wijzen niet harder dan 50 km te rijden. Dat klinkt positief maar de foto op het billboard was wel ‘perfect’ gekozen: een meisje op een fiets, zonder helm en spookrijdend.
De campagne richt zich primair op automobilisten, was de bizarre reactie van de gemeente, die – hoe kan het! – bij de Fietsersbond op plaats 218 staat. Met zulke buren maakt Westland misschien ooit nog wel een kansje op die eretitel, over twee jaar.

Rien van den Anker

5 gedachten over “In Westland ben je je leven fietsend niet zeker

  1. Als inwoner van Maassluis en geboren Westlander verbaast de uitslag me niet. Mijn favoriete zondagochtendritje is om met het pontje het Scheur over te steken en naar het Overmaas te gaan, richting Noord-Beveland dus. Goeree-Overflakkee is een prachtig fietseiland. In het Westland moet je zoeken, maar kun je toch nog wel autoluwe binnendoorrondjes rijden.

  2. Ook uit eigen onderzoek van de gemeente Westland blijkt dat het hier verkeerstechnisch niet zo veilig is. Er wordt vooral te hard gereden, zo is de conclusie van dit rapport dat wel een beetje op een WC-eend lijkt. Gelukkig is er dan Fietsersbond.

  3. Heel veel van deze problematiek is op te lossen met frequente handhaving. Extra agenten maar zeker boa’s zijn keihard nodig. Veel weggebruikers zijn hardleers, fietsers kunnen er ook wat van.

Laat een reactie achter bij Henk Wiersma Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>